تحول دیجیتال، همانطور که می دانیم، ادغام فناوری های دیجیتال در تمام جنبه ها و حوزه های کسب و کار است. بین سالهای 2020 تا 2024، سرمایهگذاری جهانی در تحول دیجیتال تقریبا دو برابر خواهد شد. (Statista)
ادغام در نهایت منجر به تغییرات اساسی در نحوه عملکرد شرکت ها می شود. دگرگونی به این محدود نمی شود، بلکه مستلزم به چالش کشیدن و تغییر دائمی وضعیت فعلی امور و آزمایش های مکرر است.
فناوری بر هر بخش از زندگی ما تأثیر می گذارد، چه شخصی و چه حرفه ای، و ما به طور مشابه تأثیر آن را در شرکت های مشاوره فناوری و فناوری اطلاعات بزرگ می بینیم.
اجرای تحول دیجیتال، فرآیندهای کسب و کار را تغییر می دهد و در برخی شرایط، کلاس های کاملاً جدیدی از تجارت را معرفی می کند. با ظهور تحول دیجیتال، کسبوکارها برای بررسی هر کاری که انجام میدهند، از عملیات داخلی گرفته تا تعاملات حضوری و آنلاین با مشتریان، متوقف میشوند. تا سال 2026، 54 درصد از مدیران ارشد فناوری اطلاعات، تحول کسبوکار را هدایت میکنند، سازمانهای انعطافپذیر دیجیتالی را از طریق نقشههای راه فناوری استراتژیک توانمند میسازند و برای ایجاد نیروی کار چابک، مبتنی بر دادهها و مشارکتکنندگان، دوباره پلتفرمسازی میکنند.
سوالات مهمی مانند آیا میتوانیم فرآیندهای خود را به گونهای تطبیق دهیم که تصمیمگیری بهتر، کارایی تغییر بازی یا تجربه مشتری بهتر با شخصیسازی بیشتر را امکانپذیر سازد؟
از لحاظ نظری، چهار عرصه اصلی تحول دیجیتال وجود دارد:
تحول فرآیند: این به معنای تغییراتی است که برای بهبود فرآیندهای تجاری موجود اعمال می شود. همچنین ممکن است شامل ساده کردن فرآیندها و اتخاذ هوش مصنوعی باشد.
تغییر مدل کسب و کار: این بدان معناست که شرکتها در نهایت رویکرد متفاوتی اتخاذ میکنند یا به سمت یک مدل جایگزین حرکت میکنند تا روندهای دگرگون شونده را در خود بگنجانند.
تغییر نوع دامنه: تغییر دامنه زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت بتواند با موفقیت به صنعت دیگری حرکت کند. به عنوان مثال، آمازون در دامنه های مختلف آمازون پرایم، خدمات وب و غیره فعالیت می کند.
تحول سازمانی: فرهنگ یک سازمان بر اساس عواملی مانند رهبری، تعامل کارکنان، فرآیندهای عملیاتی و غیره ساخته شده است. فرهنگی که به صورت دیجیتالی متحول شده است سعی می کند در این جنبه ها نیز تغییراتی ایجاد کند. در مطالعهای روی چهل تحول دیجیتال، سازمانهایی که بر فرهنگ تمرکز داشتند، پنج برابر بهتر از سازمانهایی که فرهنگ را نادیده میگرفتند، عمل کردند.BCG)
چگونه تحول دیجیتال به کسب و کار کمک می کند
59 درصد از مدیران استخدام می گویند که افزایش هوش مصنوعی تأثیر قابل توجه یا تغییر دهنده ای بر انواع مهارت های مورد نیاز شرکت آنها خواهد داشت. (نیروی فروش)
- روشهای فعلی را ساده می کند
فرآیندهای تجاری مانند ارتباطات، ذخیره سازی داده ها و تجزیه و تحلیل می توانند با استفاده از دیجیتالی شدن و فناوری های پیشرفته عصر جدید سازگارتر و مشارکتی تر شوند و در نهایت نتایج را به حداکثر برسانند.
دیگر لازم نیست نگران تاخیرهای غیرمنتظره باشید، زیرا تمام عملیات شما در نتیجه دیجیتالی شدن ساده می شود. فرآیندهای دیجیتال جریان اطلاعات بین بخش ها را ساده می کند، کارهای اضافی را حذف می کند و بهره وری کسب و کار را افزایش می دهد.
به نوبه خود، این به کاهش هزینه های عملیاتی مرتبط با فرآیندهای کاری پیچیده کمک می کند.
- فرهنگ رشد را پرورش می دهد
پایگاه های مشتری قوی، سطوح بالاتر تعامل با کاربر، رویه های کارآمد و گردش کار خودکار همه از مزایای تحول دیجیتال هستند. بنابراین جای تعجب نیست که کسبوکارهایی که دیجیتالیسازی را پذیرفتهاند، رشد و شکوفایی را آسانتر میکنند.
برای مثال، یک شرکت بدون حضور آنلاین احتمالاً برای کسب درآمد به فروش شفاهی و خرده فروشی متکی است. با این حال، این شرکت با ایجاد یک وب سایت قوی و بهینه می تواند مشتریان بیشتری را نسبت به قبل جذب کند. علاوه بر این، آنها می توانند با توسعه محصولات بیشتر که برای مشتریان خود جذاب هستند و الگوهای رفتاری و بازخورد مشتریان فعلی خود را دنبال کنند، تجارت خود را توسعه دهند.
همچنین به نیروی کار این فرصت داده میشود تا به لطف پیشرفتها و نوآوریهای فناوری، مهارتها و بهرهوری خود را در کارهای روزمره خود بهبود بخشند. با استفاده از تکنیک های موثر، آنها می توانند وظایف خود را سریعتر انجام دهند. علاوه بر این، مهندسان در معرض فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند. آنها می توانند با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از بهره وری خود بهره ببرند و کار را سریعتر انجام دهند.
- این به ایجاد محصولات و خدمات دیجیتال کمک می کند
در صنعت خرده فروشی، جایی که مشتریان با هر جمعیتی اغلب خرید کالاها و خدمات مختلف را به طور کامل آنلاین انتخاب می کنند، تجارت الکترونیک به یک امر عادی تبدیل شده است.
علاوه بر این، بینش هایی در مورد اینکه چگونه تحول دیجیتال زندگی کارکنان را تغییر داده است وجود دارد:
مقدار پولی که بسیاری از کسبوکارها روی پلتفرمهای همکاری ابری سرمایهگذاری میکنند در حال افزایش است و نحوه اشتراکگذاری اطلاعات و ارتباط کارگران با یکدیگر را تغییر میدهد. در حالی که بازگشت به دفتر به صورت مرحلهای آغاز شده است، مزایای این پلتفرمها با حذف نیاز به زمانهای طولانی سفر برای جلسات، به بهبود تجربه کارمندان ادامه خواهد داد.
بهره وری کارکنان در نتیجه فرآیندهای تجاری دیجیتالی، گردش کار ساده و جریان اطلاعات بهبود یافته در سراسر شرکت افزایش یافته است.
هیچ کس دوست ندارد با کاربران ناراضی برخورد کند. تجربه کارمند و مشتری با ارائه ابزارهایی به کارکنان برای پاسخگویی سریع و خودکارسازی بخشهایی از سفر مشتری بهبود مییابد. تقریبا نیمی از تمام شرکت ها می گویند که بهبود تجربه مشتری و رضایت مشتری از عوامل اصلی شروع یک تحول دیجیتال بوده است. (PwC)
- تعامل کارکنان بهبود یافته است
به لطف تحول دیجیتال، کسب و کارها شانس فوق العاده ای برای ارتقای مهارت نیروی کار خود دارند. مشارکت کارکنان در سراسر فرآیند اجرای فناوری و به اندازه کافی آموزش شرکتی اگر کارکنان بخواهند از فن آوری های جدید استفاده کامل کنند، بسیار مهم است. مشاهده می شود که شرکت های زیادی در این مسیر حرکت می کنند.
اگرچه فرآیند آسانی نیست، اما تحول دیجیتال برای کسبوکارهایی که میخواهند در صدر باشند، حیاتی است. این امر مستلزم بازنگری کامل در نحوه عملکرد یک شرکت، از پایه است. برای به روز ماندن، هر جزء کسب و کار باید بررسی و به روز شود. شرکت هایی که دستخوش تحول دیجیتالی می شوند شانس بیشتری برای موفقیت بلندمدت دارند. آنها می توانند به مشتریان خود خدمات بهتری ارائه دهند و برای مقابله با تحولات بازار مجهزتر شوند.